Fashion

Thierry Mugler: ποιος ήταν ο διάσημος σχεδιαστής μόδας;

Οι εκκεντρικές, structured και εκλεπτυσμένες σιλουέτες του τον έκαναν διάσημο...

Στις 23 Ιανουαρίου 2022, ο Thierry Mugler έφυγε από τη ζωή, από φυσικά αίτια, σε ηλικία 73 ετών. Αν και είχε αποσυρθεί από το χώρο τα τελευταία είκοσι χρόνια, το στίγμα που είχε αφήσει ήταν τόσο έντονο ώστε να θεωρείται ένας θρύλος της μόδας. Γεννήθηκε στο Στρασβούργο τον Δεκέμβριο του 1948 και ξεκίνησε την καλλιτεχνική του καριέρα ως χορευτής στο μπαλέτο της Όπερας του Ρήνου. «Ο χορός με δίδαξε πολλά για τη στάση του σώματος, την οργάνωση του ρούχου, τη σημασία των ώμων, τη στάση του κεφαλιού, το παιχνίδι και τον ρυθμό των ποδιών», είχε πει αργότερα. Σε ηλικία 20 ετών σπούδασε αρχιτεκτονική εσωτερικών χώρων και εγκαταστάθηκε στο Παρίσι το 1969. Το 1973, ίδρυσε το δικό του label «Café de Paris» που μετονόμασε αργότερα σε «Thierry Mugler». Οι εκκεντρικές, structured και εκλεπτυσμένες σιλουέτες του τον έκαναν σύντομα διάσημο.

Η «γυναίκα Mugler», με τους τονισμένους ώμους, το βαθύ ντεκολτέ και την αφύσικα στενή μέση, που ερχόταν σε έντονη αντίθεση με την μποέμ τάση που χαρακτήριζε την παριζιάνικη μόδα της εποχής, έκανε το γύρο του κόσμου. Στις συλλογές του οι ρόλοι της γυναίκας εναλλάσσονταν καθώς τη μεταμόρφωνε από αντικείμενο φαντασιώσεων, σε γαλαξιακή σειρήνα, cyber-robot, άγγελο της κόλασης ή μετενσάρκωση της Marilyn Monroe. Τολμηρές, ανατρεπτικές, ασεβείς ή φουτουριστικές, οι δημιουργίες του είχαν πάντα κάτι κοινό: πρόδιδαν την υπογραφή «Mugler” με την πρώτη ματιά.

«Τα ρούχα μου υψηλής ραπτικής δεν ήταν πάντα ευκολοφόρετα, αλλά ποιος θέλει το «εύκολο»; Το θέμα είναι να δημιουργείς συναισθήματα. Η πρόκληση, στην εποχή μας, είναι να σεβαστούμε την ισορροπία μεταξύ της εξέλιξης του κόσμου και της δημιουργίας έργων τέχνης που κόβουν την ανάσα,  αφυπνίζουν, αγγίζουν τους ανθρώπους και τους κάνουν να ονειρεύονται», έλεγε. Το 1992, ο Mugler μπήκε και στο χώρο της αρωματοποιίας, λανσάροντας το Angel, το διάσημο άρωμα στο μπλε μπουκάλι σε σχήμα αστεριού που δεν σταμάτησε να πουλάει τρελά έκτοτε.

Ο μάγος των σόου

Ο Thierrry Mugler επιμελούνταν τις επιδείξεις με την ίδια προσοχή που έδινε στην ίδια τη συλλογή -αν όχι μεγαλύτερη. «Πάντα πίστευα ότι η μόδα δεν αρκούσε από μόνη της και ότι έπρεπε να προβληθεί σε ένα μουσικό και θεατρικό περιβάλλον», έλεγε. Δεν είναι άλλωστε τυχαίο ότι στα τέλη του περασμένου Σεπτεμβρίου, η επιστροφή των fashion shows σε φυσική μορφή στην Εβδομάδα Μόδας του Παρισιού συνοδεύτηκε με μια μεγάλη έκθεση με τίτλο «Thierry Mugler, Couturissime», στο Μουσείο Διακοσμητικών Τεχνών της πόλης -εάν υπήρχε ένας σχεδιαστής – σύμβολο της πρωτοπορίας των σόου ήταν σίγουρα εκείνος!

Το 1995 γιορτάζοντας τα είκοσι χρόνια της εταιρείας του, συγκέντρωσε στο Cirque d’hiver ένα all star cast με τις μεγαλύτερες διασημότητες των ’90s, σε ένα σόου διάρκειας μιάμιση ώρας που κόστισε πολλά εκατομμύρια ευρώ. 

Το 1984, με αφορμή τη δέκατη επέτειο από τη δημιουργία του οίκου Mugler διοργάνωσε το πρώτο ανοιχτό στο κοινό σόου μόδας που έγινε στην Ευρώπη. Οι θεατές μπορούσαν να παραβρεθούν πληρώνοντας εισιτήριο το οποίο κόστιζε 178 φράγκα (27 ευρώ). Ο κόσμος συνέρρευσε στον πολυχώρο Zenith, όπου συγκεντρώθηκαν 6.000 άτομα τα οποία αντιμετώπισαν το event σαν μια ροκ συναυλία. Άλλωστε ο ίδιος ήταν ένας ροκ σταρ. Τα μοντέλα παρέλασαν πάνω σε ένα βάθρο ύψους 35 μέτρων με εκείνον να επιμελείται τα πάντα, από τα αξεσουάρ μέχρι τη μουσική υπόκρουση σε ένα σόου αφιερωμένο στο μυστικισμό και την τελετουργία.

Το 1995, πάλι, γιορτάζοντας τα είκοσι χρόνια της εταιρείας του, συγκέντρωσε στο Cirque d’hiver ένα all star cast με τις μεγαλύτερες διασημότητες των ’90s (Diana Ross, Tippi Hedren, Liza Minnelli, κ.ά.), σε ένα σόου διάρκειας μιάμιση ώρας που κόστισε πολλά εκατομμύρια ευρώ. «Το μέτρο μου είναι υπερβολή«, έλεγε και, στη συνέχεια,, το έκανε πράξη. Η αχαλίνωτη φαντασία του έδινε μορφή σε πρωτοποριακές σιλουέτες μετατρέποντάς τις σε έργα τέχνης, όπως τα «γλυπτά” φορέματα που δημιούργησε μαζί με τον γλύπτη Jean-Jacques Urcun.για τη συλλογή pret-a-porter Άνοιξη/Καλοκαίρι 1989 ή τους μεταλλικούς κορσέδες από τη συλλογή Φθινόπωρο/Χειμώνας 1989-1990.

Ο αγαπημένος των σταρ που αρνήθηκε να συνεργαστεί με τη Madonna

Οι εκκεντρικές, απολύτως αισθησιακές δημιουργίες του δεν θα μπορούσαν να αφήσουν αδιάφορο τον κόσμο του θεάματος με τους σταρ της εποχής να σπεύδουν να συνεργαστούν μαζί του. Οι φήμες θέλουν να αρνήθηκε να συνεργαστεί με τη Madonna όταν εκείνη του πρότεινε να σχεδιάσει ρούχα για τις εμφανίσεις της στη σκηνή αλλά και με τον  Francis Ford Coppola για τα κοστούμια της ταινίας του Cotton Club.

Αντιθέτως, συνεργάστηκε για πολλά χρόνια με τον David Bowie (είχε μάλιστα σχεδιάσει το νυφικό φόρεμα της Iman στο γάμο τους) κι αργότερα με τη Beyoncé σχεδιάζοντας κοστούμια για τις εμφανίσεις της. 

Μια από τις πιο διαχρονικά διάσημες στιγμές της καριέρας του ήταν όταν to 1992 ανέλαβε τη σκηνοθεσία και την παραγωγή του βιντεοκλίπ για τη μεγάλη επιτυχία «Too Funky» του George Michael όπου πρωταγωνιστούν τα μεγαλύτερα μοντέλα της εποχής Linda Evangelista, Eva Herzigova, Nadja Auermann, Tyra Banks κ.λπ. ντυμένα με τις δημιουργίες του.

Από το 2002, ο σχεδιαστής είχε αποσυρθεί από το χώρο της μόδας και ασχολιόταν με την τέχνη αλλά και με τη…μεταμόρφωσή του. Είχε βάλει στόχο να σβήσει κάθε ίχνος από το παρελθόν, ακόμα και από το πρόσωπο και το σώμα του, τα οποία μεταμόρφωσε με εντατική γυμναστική και αισθητικές επεμβάσεις, κάνοντάς τα σχεδόν αγνώριστα. «Ήταν επείγον να ανακτήσω το σώμα μου που είχε εξαντληθεί όλα αυτά τα τα χρόνια από το χορό και το ράψιμο. Ήθελα μια αναγέννηση, έναν τρόπο να σβήσω το παρελθόν», είχε πει αλλάζοντας και το όνομά του, ζητώντας να αναφέρεται πλέον ως «Manfred T. Mugler».

Με αυτό το όνομα σκηνοθέτησε υπερπαραγωγές στο πνεύμα του καμπαρέ, όπως τα «Τhe Mugler Follies στο Παρίσι το 2013 ή το «The Wyld” στο περίφημο Friedrichstadt Palast στο  Βερολίνο το 2014, το οποίο έκανε 500 παραστάσεις συγκεντρώνοντας 800.000. «Είμαι πάνω από όλα σκηνοθέτης και η αρχική μου επιθυμία ήταν να κάνω πολύ μεγάλες παραστάσεις. Έχω ένα όραμα για το μεγάλο. Η μόδα ήταν μια ευκαιρία«, είχε πει. Κυρίως όμως ασχολήθηκε με την πνευματική του εξέλιξη, κάνοντας διαλογισμό και γιόγκα, γνωρίζοντας ίσως καλά πως όσα είχε δημιουργήσει μέχρι τότε αρκούσαν για να μείνει για πάντα στην ιστορία ως ένας μύθος. 

πηγή: madamefigaro.gr

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: