Culture

Thessaloniki PhotoBiennale: 19 εκθέσεις φωτογραφίας από 18 χώρες και 94 καλλιτέχνες

Η Thessaloniki PhotoBiennale επιστρέφει το 2021 παρουσιάζοντας στο κοινό 19 εκθέσεις ελληνικής και διεθνούς φωτογραφίας, ατομικές και ομαδικές, διαφόρων θεματολογιών και φωτογραφικών προσεγγίσεων, με τη συμμετοχή 94 καλλιτεχνών από 18 χώρες.

Στη φετινή διοργάνωση, την κεντρική έκθεση και πρωτότυπη παραγωγή με τίτλο The Real and the Record επιμελούνται ο Γιώργος Πρίνος και η Κατερίνα Σταθοπούλου. Διαρθρωμένη σε δύο μεγάλες ενότητες που φιλοξενούνται στους χώρους του MOMus-Μουσείου Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης και του MOMus-Πειραματικού Κέντρου Τεχνών, η έκθεση διερευνά την έννοια του πραγματικού.

Η είσοδος στους χώρους όπου φιλοξενούνται εκθέσεις της Thessaloniki Photobiennale 2021 προϋποθέτει πιστοποιητικό εμβολιασμού/νόσησης SARS-Cov-2 (έως 6 μήνες από τη διάγνωση), είτε Ευρωπαϊκό Ψηφιακό Πιστοποιητικό COVID-19, είτε αρνητικό εργαστηριακό rapid test αντιγόνου έως 48 ώρες πριν τη επίσκεψη. Οι επισκέπτες καλούνται να φέρουν αστυνομική ταυτότητα ή διαβατήριο, για τον έλεγχο ταυτοπροσωπίας. Η χρήση μάσκας είναι υποχρεωτική καθ’ όλη τη διάρκεια παραμονής στους χώρους.

Phillipe Chancel, από τη σειρά Arirang, 2005

Η κεντρική έκθεση: The Real and the Record

Ομαδική έκθεση

Επιμέλεια: Γιώργος Πρίνος, Κατερίνα Σταθοπούλου

Η έκθεση παίρνει ως αφετηρία την έννοια του Πραγματικού στο σημερινό κοινωνικοπολιτικό κλίμα. Στην τρέχουσα εποχή της μετά-αληθείας, των ψεύτικων ειδήσεων και των πολωτικών 24ωρων μεσών, που ορίζονται από την υπερφόρτωση πληροφοριών, πως μπορεί κάνεις να διακρίνει τι είναι πραγματικό και τι όχι;

Ο τίτλος της έκθεσης είναι εμπνευσμένος από το διήγημα “ The Reality and the Record” του Ιρακινού σκηνοθέτη και συγγραφέα Hassan Blasim, στο όποιο ένας Ιρακινός που αιτείται άσυλο στη Σουηδία αφηγείται τις τραυματικές του εμπειρίες από τον πόλεμο σε έναν αξιωματικό μετανάστευσης. Όπως υποδηλώνει ο τίτλος, η αλληγορική αύτη ιστορία εξετάζει τον ειρμό ανάμεσα στις βιωμένες εμπειρίες και τους τρόπους με τους οποίους αναφέρονται, ερμηνεύονται και τελικά καταγράφονται κατά τη διαδικασία μετατροπής τους σε επίσημα αφηγήματα. Χρησιμοποιώντας τις έννοιες του «Πραγματικού» και της «Καταγραφής» ως ακρογωνιαίους λίθους η έκθεση υπογραμμίζει το ευρύ φάσμα και τη ρευστότητα ανάμεσα σ’ αυτούς τους δύο πυλώνες. Σε μια σειρά από διαφορετικές προσεγγίσεις, το Πραγματικό εξετάζεται μέσα από ερευνητικές εικόνες, αρχειακό υλικό και έγγραφα επίσημες αφηγήσεις και αντί-αφηγήσεις προκατειλημμένο λόγο, προπαγάνδα και ουδέτερες δηλώσεις προσομοίωση, μίμηση και ψηφιακές τεχνολογίες και μέσα από την εγκυρότητα και την επιτελεστικότητα της φωτογραφίας.

Τέσσερα γενικά θέματα χρησιμεύουν ως κατευθυντήριες γραμμές για να καταδείξουν την πολυπλοκότητα του Πραγματικού καθώς και τη μεταλλασσόμενη φύση του: Το Πραγματικό ως Αλήθεια, η αναζήτηση της συμφωνίας με το γεγονός ή την πραγματικότητα. Το Πραγματικό ως Ορατό / Αόρατο, η απεικόνιση θεμάτων που συνήθως υποεκπροσωπούνται ή απουσιάζουν εντελώς ως μια πράξη που καθίστα ορατές τις αόρατες ιστορίες. Μεταξύ Γεγονότος και Μυθοπλασίας η κατασκευή μιας πραγματικότητας που δεν είναι προσβάσιμη μόνο μέσω αρχείων, έγγραφων και στατιστικών, αλλά εξίσου μέσω εμπειρίας, ανάμνησης και ερμηνείας, και η Εκτεταμένη Πραγματικότητα, ο ρόλος της τεχνολογίας στην κατασκευή μιας νέας συνθήκης που προσομοιώνει και συχνά υποκαθιστά αυτό που είναι πραγματικό.

Οι τέσσερις αυτές θεματικές ενότητες λειτουργούν ως αόρατες κατηγορίες που καθοδηγούν την αφήγηση της έκθεσης. Οι κατηγορίες αυτές υφαίνονται μεταξύ τους δημιουργώντας μια περιπλοκή τοιχογραφία του Πραγματικού στη σημερινή υπέρ-συνδεδεμένη παγκοσμία κοινότητα. Για να φτάσει στον πυρήνα της διακριτής πραγματικότητας, πρέπει κάνεις να διασχίσει την ακαταστασία πληροφοριών και τον ευρύτερο οπτικό θόρυβο. Σε μια εποχή που η πολίτικη και η ρητορική των ΜΜΕ βρίθει ανυπόστατων ισχυρισμών, που η γνώση θεωρείται λιγότερο τρόπος κατανόησης του κόσμου και περισσότερο μια παρεμβολή που μπορεί να παραμεριστεί όταν στέκεται απέναντι σε ευσεβείς πόθους, που γίνεται κατάχρηση της εξουσίας στα χέρια εκείνων που την κρατούν, χρειάζεται να επαναπροσδιορίσουμε το Πραγματικό.

Artist List:

MATHIEU ASSELIN, LISA BARNARD, AΛΕΞΗΣ ΒΑΣΙΛΙΚΟΣ,  ALEXANDRA BELL, CROFTON BLACK & EDMUND CLARK, MATTHEW BOOTH, DAVID CLAERBOUT, ΚΥΡΙΑΚΗ ΓΟΝΗ, SARA CWYNAR, ANTOINE D’AGATA, FORENSIC ARCHITECTURE, FORMAFANTASMA – ANDREA TRIMARCHI & SIMONE FARRESIN, ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΖΗΡΓΑΝΟΣ ΚΑΖΟΛΕΑΣ, ΓΙΩΡΓΟΣ ΚΑΡΑΗΛΙΑΣ, TERESA MARGOLLES, ΓΙΩΡΓΟΣ ΜΟΥΤΑΦΗΣ, MAX PINCKERS, WALID RAAD, ALLAN SEKULA, JEFFREY STUKER, UNITED FOR INTERNATIONAL ACTION, CARMEN WINANT, ΖΩΗ ΧΑΤΖΗΓΙΑΝΝΑΚΗ

Πληροφορίες
  • Διάρκεια: 09/10/2021 – 20/02/2022
  • Χώρος 1: MOMus-Μουσείο Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης
  • Ώρες λειτουργίας:  ΤΡ | ΤΕ | ΠΑ | ΣΑ | ΚΥ > 11:00-19:00, ΠΕ > 11:00-20:00 
  • Χώρος 2: MOMus-Πειραματικό Κέντρο Τεχνών 
  • Ώρες λειτουργίας: ΤΡ | ΤΕ | ΠΑ | ΣΑ | ΚΥ > 10.00-18.00, ΠΕ > 12.00-20.00

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: